torsdag 25. september 2008

Kjære syklist!

Jeg har ett par ting å si deg.
Det er kjempefint at du velger sykkel fremfor bil og buss. Sparer penger, miljø +++
Supert, men hold deg for svingende på fortauet. Det er derfor det er der.
Jeg har ikke lappen enda, men gruer meg allerede til å kjøre bil på vår parten. Dere er verre en snø og blank is.
I det siste så har det vært brukbart fint vær og mange velger sykkelen som fremkomst middel til jobb. Vel når det er rushtrafikk og bussen allerede er treig så er det ikke mindre frustrerende for oss passasjerer å se dere leke med døden. Suser forbi biler, sykler mellom, på kryss og tvers. Vet dere at dere regnes som kjørende i trafikken når dere sykler på trafikert vei? For ikke mange dagene siden kjørte bussen i rykk og napp konstant. Fordi bak hver sving var det en ny sykklist.
Jeg sier det som det er "jeg bli ille nervøs av detta". Hvorfor kan dere ikke bruke gangfeltet der hvor det er noe, eller sykkelfeltet?
Med mindre dere er Lance Armstrong så har dere ikke noe å gjøre på en trafikkert vei. Dere klarer ikke sykle fra bilene likavel.
Jeg har selv syklet på hovedveien i sommer. Følte sinte øyne i nakken hele tiden, men jeg måtte sykkle, samt at jeg måtte sykle på veien grunnet manglende fortau ute på landet.
Hver dag ser jeg flere dum dristige syklister. Koster over veien i stor fart, FØR det blir grønn mann. Ikke kan dere sykle ved vei kanten heller, neida, dere skal sykkle midt i kjørebanen og allerhelst slik at det ikke går ant å kjøre forbi.

Måtte bare få ut litt agresjon. Jeg er helt for at det sykkles, men jeg føler allerede nå en viss form for uro i det jeg entrer veien som ny oppkjørt, en gang i tiden.
Det er fint å sykkle, men vis hensyn og bruk fortau der det er. Det er vanligvis ingen tempo sykklere heller, det er middelaldrenede menn og damer som sykler.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha...

Du må skyll på mæ da vettu, som fikse sykklan t derre hanstauran... ;o)

Anonym sa...

Du må skrive trøndersk Kristoffer!! ;o

Anonym sa...

Eni me du!!:D