lørdag 28. mars 2009

Beste film?


I 2001 kom første film ut. Jeg husker jeg var til en kamerat og så den første gangen. Jeg ble lamslått, solgt med en gang.

8år siden dette mesterverket ble gitt ut. Jeg har mistet tellingen hvor mange ganger jeg har sett denne filmen, samt den utvidede versjonen, men jeg merker det at jeg ikke blir lei av den. I mine øyne en udødelig klasikker.
Senest i går så jeg den med noen venner fortryllet i de timene den varte.
Tolkiens magiske univers er den dag i dag et vakkert sted hvor jeg kan søke fred. Drømme meg bort og ta del i utrolige hendelser i Midgars rike.

Siden filmen kom ut bestemte jeg meg for og bryne meg på mammuten av en bok. Etter det har jeg lest alt hva Tolkien har skrevet om Midgar. Jeg vil skrive litt kort om hver bok. Kronologisk, slik de bør leses.

Sillmarillion = tunglest, men et must om du vil lære om Midgar og hva som hendte før Ringenes Herre.

The Children of Húrin/Hurins barn = Denne boken er noe dystrere en hva Tolkien før har levert, men likefullt et verdig verk som kan leses mellom Sillmarillion og Hobbiten.


Hobbiten: Hvordan kom ringen til Hobbitun? Det får du lese i denne boken. Billedlig skrevet så det holder. Jeg så for meg en hel spillefilm fra første side og om ikke lenge blir denne boken filmatisert. Oh joy =D

Ringenes Herre, Trilogi = Dette mesterverket bør leses om du har sett filmene. Eller enda ikke har fått ut fingeren og opplevd hverken det skriftlige univers eller det filmatiske. Fy skamme seg.
Rett og slett udødelig.


Det er faktisk rykter som sier at av bøker med så mange sider er det kun Bibelen som er mest lest utenom Ringenes Herre som kommer på en andre plass. Jeg velger å tro på dette.

Så da er min oppfordring klar. Skal du lese bøker i år? gi deg i kast med Tolkiens fantastiske verker.

Ingen kommentarer: