søndag 22. juni 2008

Jenter å teknologi

Som overskriften sier, så skal jeg nå disse jentene litt, med god grunn. Det er noe som er helt erke typisk jenter. Mange av jentene gir blank f... i teknologi. De bare bruker den.
Jeg sier ikke alle, men en god del gjør det.
Denne settningen setter garantert mange sinn i kok, men stay tuned. Tenk litt over det.

Klassikeren er mobilen. Alle har de en eller fler, men det virker som det stopper ved mobil.
To samtaler. Gutt/gutt, Gutt/jente
G/G kan foregå slik (raskt oppramset). Ny mobil, stili. Merke da? Kamera, mange Mega Pixler da? stort minne, Mp3. osv
En gutt vil vanligvis svare på disse spørsmålene. Han har peiling på hva mobilen eller den teknologiske dupeditten han nå sitter med, fungerer.
Jeg tror jeg snakker for flere, når jeg sier. Gutter liker elektriske dupeditter. Dupeditter er morsomt.
Jeg og flere med meg liker å prøve å la den "døende" elektroniske saken få en siste sjanse. Enkelte ting tar jeg fra hverandre. Mye for å se hvordan den fungerer, men også på grunn av spenningen å sette den sammen å se om den lever. Uansett hvor krøkete og vanskelig det kan være.

En samtale mellom Jente og gutt kan fort stoppe allerede etter merke. De fleste jenter (les: ikke alle) aner mer enn merket på mobilen, som vanligvis er siste mote, og navnet er klint uttover mobilen, ett eller annet sted.
Spør de om modell nr. f.eks Nokia? så får du normalt. "Aner ikke"

Det er faktisk ganske morsomt å spørre jenter om tekniske spørsmål, de bommer garantert på noe.
Sier ikke at vi gutta er perfekte, langt i fra, men på dette stadiet er dere ganske primitive.
Greit kanskje ikke så interresant å vite om alle Nokia merker. 6610i, 3310,3330. N70,N80,N90 osv, men kanskje det kan være til hjelp om du skal fikse noe selv. F.eks om du bestemmer deg for å gå for en mer avansert mobil, så du vil oppgradere programmene til N80. Hva skal du gjøre når og OM du kommer så langt at du må verifisere og godkjenne merke osv.
Dette er kanskje tatt litt langt, men likevell da.
Senest for 2 dager siden satt to jenter å snakket på bussen, de snakket høyt så jeg hørte det. Hun ene skulle ha ny mobil. Hun andre spør hvilken da. Nokia.
Stoppet der, noe mer ble ikke diskutert over den saken, da snakket de om sminke og festing.

Data orker jeg ikke starte med en gang. Der setter jeg listen ved "Er ikke jenta inne på gaming og bruker datan til spilling, da vet hun ikke noe om hvordan komponentene fungerer" så enkelt er det. De durer avgårde sims 2 på laptopper som ikke duger annet en til Msn og Nettby og fungerer det ikke så legger de spillet til sides og leker borgermester i nettby i stedet. De aner sjeldent elelr aldri hva en RAM-brikke er, hovedkort, hvilket lydkort de har 5.1, 6.1, 7.1 osv, grafikkort, Harddisk osv.
Ei jente jeg kjenner (ingen navn, ingen bør føle seg truffet. Unnskyld om du føler deg truffet) hun bruker data, hvordan den er oppbygd? den fungerer så da er den ok. Hun hadde så mye innpå den at opprativsystemet XP, som trenger minst ett par hundre megabyte (MB) for å fungere strevde noe voldsomt. Max grafikk på en sliten pc, og med kun 4 MB ledig minne igjen. "Rydder siden, skal bare..." var svaret jeg fikk da jeg spurte hvorfor hun ikke flyttet og slettet noe for å berge pc'n. Jo den overlever en stund, er ikke det, men den slites ganske bra. Den jobber på spreng hele tiden.

Vet ikke hva det er, men jeg f.eks. Jeg digger nye ting, elektriske ting. Mobiler, MP3, Data, Tv spill osv. Mobiler kan ha så mye forskjellig, så jeg spør om merke og nummer. Kanskje jeg vet hva den har fra før. Spør om størrelse på minne, kamera osv. De fleste gutter gjør det, spør du en jente om det bør du heller spørre om å få se telefonen, for så å spørre om du kan se hva som er inne på menyer og slikt.

Hvorfor er det slik egentlig. Er det vi gutter som lar oss lett fasinere over mekaniske "underverk", er elektronikk det samme som sminke og bling for jenter?
Allerede som barn ser du trenden. Gutter spiller tv-spill og vil holde på med elektriske ting, jenter leker med dukker, men de blir sminket og stellt før de taes i bruk.
Litt morsomt egentlig hvordan det hele er.
Kanskje det skal være slik, for å more hverandre.
Gutter ler litt i det skjulte over svarene de får av jenter og jenter av gutter som går berserk når han ser en ny elektrisk dings.

Ingen kommentarer: