søndag 15. juni 2008

Lego og litt nostalgi

Leste en artikkel i Adressavisen om lego (faktisk)
Lego går meg dundrende underskudd. Over 1 milliard faktisk. Det er mye.
Det er veldig synd.
Jeg lekte meg mye med Lego, jeg var ganske gammel da gleden begynte å dempe seg. (les. Begynte, altså ikke sluttet). Nærmere 15-16 kanskje, riktignok bygget jeg opp tingene mine, ikke lekte med de. Jeg satte opp en borg, en skute og div småting.
Har hatt det voldsomt morsomt med lego opp gjennom årene. Spess. Sammen med mitt søskenbarn. Vi kunne leke i timesvis, hver dag. Aldri kjedelig. Hvorfor? Det tror jeg er det unike med lego. Du har en bruksanvisning for å bygge "den" øya, men om du ødelegger "den" øya og "den" borgen får du 1000 nye ting i stedet. Variasjonene er utrolige. Det blir aldri likt, uansett. Mulighetene er uendelige.
Lego må være med på utviklingen i leketøy om de skal overleve, det er synd. Lego skulle vært udødeliggjort. Hvor mange generasjoner før meg har ikke hatt gleden av lego?
Alt skal være teknologisk, aller helst skal det bygge seg selv. Jeg liker teknologi, for all del. Kunne ikke klart meg uten, men kom igjen da? Hvorfor må alt av leker være full av tekniske duppeditter. Synes lego mister sjarmen når man må være rakett forsker for å kunne bygge en "tekno" bil med motor. Er vanskelig nok for en 10 åring å bygge en borg jo.
Synes det var kjempe stas jeg, da jeg fikk en sjørøverskute til min bursdag ett år. Brukte 2-3 timer på å sette den opp alene. For ett syn det var da den var ferdig.
Tekno lego er kult det også, men er så begrensende. De frie rammene legoen gir blir litt borte.
Lego industrien holder på å gå nedenom med, i stedet for å følge strømmen kan de heller demme opp og gi tilbake det gamle.
De må ikke, ha kun tekno lego, eller tema basserte samleserier i vanlig lego. Harry Potter, Indiana Jones og starwars.
Jeg hadde sjørøvre og riddere hovedsaklig jeg. Ville jeg kunne de være hvem som helst. Med en tusj fikk jeg lett verdens kuleste helt, Zorro.
Kanskje jeg ville blitt hektet på tema figurer selv, jeg vet ikke. Vokste opp for tidlig tror jeg. Min bror har Starwars figurer, men han samler.
Jeg hater å si dette, det skjærer meg virkelig i hjertet. Jeg finner ingen annen formulering på dette å føler meg utrolig gammel.
"Unge nå, holder på å bli bortskjemte. De vil bare drive med elektronikk og annet dilldall."
Ugh, den der var hard. Dårlig formulert og har gjennklang av "gammling".
Jeg vet ikke annet å si, hvorfor kan de ikke ha det moro med "vanlig" Lego? Jentene leker med dukker enda de, hvorfor kan ikke gutta ha lego*n sin slik den er.
Mulig jeg faktisk holder på å falle av, men vet selv hvor gøy jeg har hatt det med lego. Jeg ser også på SFO og barnehager der de har lego, hvor stor glede det gir.
En ting er sikkert, Om jeg noen gang blir far, så skal mine barn ha lego de kan leke med.
Kanskje jeg sniker meg til å bruke den selv også. Tviler egentlig ikke

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe husse på når oss holdt på me lego ja;) Jæææ mesta løst te å bynn på att æ:P

Merethe M sa...

Bættele kor du skriv da mann:P flinker enn meg å blogg hvertfall;)

Kristoffer sa...

Vegar, good times man ;)
"krøll"