søndag 24. august 2008

Tha dark knight

I dag var jeg på kino og så "The dark knight". Jeg ble mektig imponert over filmen, den var hakket mer en jeg hadde forventet meg.
Det skal sies det at den brå døden til Heath Ledger surret rundt i hodet mitt.
Mitt fokus lå litt i det å oppfatte hans tolkning av "The joker". Jeg har sett en eldre film av batman og der er det Jack Nicholson som spiller jokeren. Hans tolkning blir puslette i forhold til Ledger's tolkning.
Salen hadde selvsagt en mengde mannlige tilskuere som kom for å se action i toppklasse, men andelen av jenter var også stor, hørte dama ved siden av meg nevne Heath Ledger og hvor bra han var.
Hans død har vel desverre gitt filmen litt ekstra PR. Det er ikke å komme unna, men jeg må si at denne filmen er ett stykke film der avdøde Heath virkelig gjør en fremragende jobb og viser at han hørte til blandt de virkelig store stjernene.
Det sies det at han la seg inn en liten periode på et mental sykehus for å kunne gå inn i rollen som, den mildt sagt kyniske og brutale joker.
Om det stemmer, har han virkelig klart å lære seg rollen.
"the joker" kommer i løpet av filmen, høyt oppe på listen over topp 10 verste banditter i film historien.
Filmen, er massivt action preget og klisjeene er på plass, men de blander så godt at det er bare å sitte å nyte filmen.
Noen klager over at den er for lang dryg, jeg sier at den kan ikke være kortere. Da mister den masse.
Slik kvalitetsfilm er det lenge siden jeg har sett.
Terning kast: 6

Ingen kommentarer: